|
II. Szolgáltatások: |
|
Hangfelvételi manipuláció
Az editálás, azaz a hangfelvételi manipuláció kérdéskörének megválaszolása különösen összetett feladat. Editálás vagy montírozás alatt azt értjük, hogy hangeditor rendszer (számítógépes munkaállomás) segítségével a felvételből részeket (szavakat, mondatokat) emelünk ki vagy vágunk be, ezáltal új értelmet adunk az eredeti felvételnek úgy, hogy közben a szereplők nem változnak. Kétféle úton lehet hangfelvételt manipulálni. Fizikai, azaz hagyományos értelemben, a hangszalag vágásával vagy a magnetofon ki-be kapcsolgatásával. Számítógépes hangeditor rendszer segítségével, digitális úton. A fizikailag manipulált felvétel könnyen feltárható, sokszor laikus számára, füllel is jól hallható a beavatkozás. Ki kell jelenteni, hogy hozzáértő szakember professzionális hangeditort felhasználva készíthet olyan editált hanganyagot, melyről nagyon nehéz vagy akár lehetetlen az editált státuszt megállapítani. A vizsgálatok során a feltételezett vágási pontokból kell kiindulni és egy-egy ilyen pont vizsgálata rengeteg időt emészt fel. Ezen vizsgálatoknál elsősorban az esetleges zajugrásokat, az akusztikai viszonyok változását, a felvétel spektrális viszonyait, folyamatos hullámforma analízisét, és a felvételt készítő magnetofon mechanikai zajának periodicitásában bekövetkező változást vizsgáljuk. A felvétel manipulációját végző személy ezen szempontrendszer elemeinek mindegyikét egyszerre csak minimális valószínűséggel képes figyelembe venni, hiszen elsősorban a szöveg tartalmi részére kell hangsúlyt fektetnie. Minél hosszabb a felvétel, minél több vágást kell elvégeznie, annál nagyobb az esély a lelepleződésre. Tartalmi szempontból az editálás elvégzése kettő vagy több ember beszélgetése esetében további nehézséggel jár, hiszen lehetetlen manipulálni, ha a személyek egymás szavába vágva beszélnek, reagálnak társaik kijelentéseire. A bűnügyi gyakorlatban gyakori felvetés, hogy a vizsgált személy nincs is jelen a hangfelvétel készítésekor, hanem hangját valamilyen hanglejátszó eszközzel szólaltatják meg úgy, hogy a megszólalás akusztikája a felvételi környezet akusztikájával megegyezzen, vagyis egy térben legyen. Mindez természetesen lehetséges, azonban ehhez az összes elhangzó mondatnak rendelkezésre kell állnia, ráadásul a reagálások hangsúlyozásának is a megkívánttal egyezni kell. Amennyiben rendelkezésre áll, úgy elegendő ezeket a mondatokat a felvételi térbe bejátszani és a másik résztvevő szövegével felvenni, összeállítani. Továbbá maradéktalanul rendelkezni kell a bejátszásra kerülő személy mondataival, kijelentéseivel, melynek jó, egyenletes minőségű (vélhetően titkolt) beszerzése nem kis feladat. Évtizedes szakmai tapasztalat, hogy legnagyobb színészeink, előadóművészeink sem képesek szerepüket észrevehetetlenül úgy eljátszani, hogy partnerük nincs jelen. A felvétel művi, jól érzékelhetően életszerűtlen lesz. |
|
![]() |